‘पेड–न्यूज’ छाप्ने काम गलत हो


सन् १९८१ मा ड्याग ह्यामरसोल्ड छात्रवृत्तिमा पत्रकारिता अध्ययन गरेर फर्केपछि त्यसयताका चार दशक निरन्तर पत्रकारितामा समर्पित गरेका पत्रकार ध्रुवहरि अधिकारी स्वतन्त्रता जिम्मेवारीसहित उपभोग गर्नुपर्छ भन्ने तर्क गर्छन् । अधिकारीले सरकारको मुखपत्रका रूपमा आउने ‘गोरखापत्र’ दैनिकबाट आफ्नो पेसा सुरु गरे तर त्यहाँ रहँदा उनले पत्रकारिता व्यावसायिक नभए समाजका लागि प्रत्युत्पादक हुन्छ भन्ने बुझे । अन्तर्राष्ट्रिय समाचार संस्था रोयटर्सका लागि नेपाल प्रतिनिधिका रूपमा आधा दशकभन्दा बढी काम गरेका उनी नेपालमा पत्रकारिता मर्यादित हुन नसकेको बताउँछन् । अधिकारीसँग गरिएको कुराकानीको सार :

सन् १९९० पछिको पत्रकारिताको विकासक्रमलाई कसरी मूल्यांकन गर्नुहुन्छ ? 
०४६ सालको राजनीतिक परिवर्तनपछि नेपाली प्रेसले पञ्चायतकालीन उकुसमुकुसबाट छुट्कारा पायो । प्रेसमा रहेका बन्देज विस्तारै हटे । छापा र प्रसारण दुवैको समयकालसँगै विकास हुँदै गए । ०४६ सालमा प्रजातन्त्र पुनःस्थापनापछि संख्यात्मक हिसाबले छापा र प्रसारण दुवै माध्यमको अत्यन्त तीव्र गतिमा विकास भयो तर गुणात्मक पक्ष सशक्त हुन सकेन ।
०४६ सालपछि प्रेस जिम्मेवार हुने बाटोमा थियो । तर, पछिल्लो समय फेरि खस्कँदै गएको छ । ०६२/६३ को राजनीतिक परिवर्तनसम्म आइपुग्दा प्रेसको गुणस्तर मात्र होइन, विश्वसनीयतामा नै प्रश्न चिह्न लागेको छ ।

नेपाली प्रेसको विश्वसनीयतामा नै प्रश्न चिह्न लाग्नुमा पत्रकारहरू नै जिम्मेवार होइनन् र ?
हो । ०६२/६३ को आन्दोलनपछि प्रेसले निर्वाध रूपमा आफ्नो काम गर्न पाएको छ । राज्यको नियन्त्रणात्मक नीति अब छैन । राज्यको चौथो अंगका रूपमा यसको महत्व अझ विशिष्ट बन्दै गएको छ । प्रेसलाई नियन्त्रण गर्न हुन्न भन्ने अनुभूति राजनीतिक क्षेत्र, नागरिक समाजलगायत समाजका हरेक पक्षले गरेको छ । ०४६ सालभन्दा पहिलाको प्रेसले त्यत्रो महत्व पाउँदैनथ्यो ।
प्रेसमा निजी क्षेत्रको प्रवेशसँगै लगानी गर्ने मानिसहरू (प्रकाशक तथा सञ्चालकहरू) थपिंदै गए । लगानीकर्ताहरूलाई सञ्चार क्षेत्रको भूमिका र महत्वका बारेमा धेरै जानकारी हुन आवश्यक भएन, लगानी गर्न सक्ने भए पुग्यो । प्रेस स्वतन्त्रता, सूचनाको हक, वाक् स्वतन्त्रता संविधान प्रदत्त नागरिकका मौलिक हकहरू हुन् । यी मौलिक अधिकारहरूलाई प्रचलन गराउने सिलसिलामा सञ्चालन हुने व्यवसाय सेवामूलक हुनुपर्ने हो । तर, लगानी गरेपछि नाफा हुनुप¥यो भन्ने मानसिकताले लगानीकर्ताहरू आउँदा बजारमा पाइने अरू सामान सरह समाचार पनि एउटा उत्पादन हो, त्यो बिक्री गरेर नाफा कमाउने होभन्दा सेवामूलक पाटो प्रभावित हुनपुग्यो र नाफामूलक बढी भयो । जसले गर्दा प्रेसमा विचलन र विकृति ल्यायो ।

यो समस्याको समाधान के हुन सक्छ ?
गुणस्तरीय पत्रकारिता गर्नका लागि आवश्यक जनशक्ति मुलुकमा छैन । दक्ष जनशक्ति उत्पादनमा ध्यान दिने लगानीकर्ताले हो, यदि उनीहरू आफ्नो उत्पादनलाई दीर्घकालीन बजारको व्यवस्था गर्न चाहन्छन् भने ।
यदि, गुणस्तरमा ध्यान नदिने हो भने यस्तो दिन आउँछ मानिसले अखबारमा लेखेको, एफएम, टेलिभिजनले भनेको कुरा पनि पत्याउने हो भनेर हाँसीमज्जाक गर्नेछन् ।

प्रेसको नियमन तथा अनुगमनका नाममा चलेका निकाय जस्तो, नेपाल प्रेस काउन्सिलले के गरिरहेका छन् त ?
काउन्सिल एउटा निकाय छ, त्यो निकायले मात्र पुग्ने अवस्था छैन । विज्ञापनको सन्दर्भमा भन्ने हो भने स्वीकृत मापदण्डअनुसार मात्र विज्ञापन प्रकाशन/प्रसारण गर्न पाइन्छ । हाम्रै छिमेकी देशहरूमा पनि जस्तो पायो त्यस्तो विज्ञापन प्रसारण/प्रकाशन हुँदैन । तर हामीकहाँ भइरहेको छ ।

त्यसो भए, पत्रकारिता अझै ‘मिसन’ बाट व्यावसायिकतातर्फ लागेको छैन ? 
०४६ साल पहिले प्रेसको लक्ष्य प्रजातन्त्र पुनःस्थापना थियो । तत्कालीन राजाको निरंकुश शासन अन्त्य एकमात्र ‘मिसन’ थियो । त्यो क्रम ०६२/६३ मा पनि देखियो । त्यसपछि ‘मिसन’ रहेन । व्यावसायिकता परिपक्व भएको थिएन । यही बेला पत्रकारिताले बाटो गुमायो । समाचारमा प्रभाव पर्ने गरी, असन्तुलित हुने गरी समाचार प्रकाशन हुने गरेका प्रशस्त उदाहरण छन् । प्रेसको विश्वसनीयता खस्कनुमा राजनीतिक दल र तिनको पत्रकारितामा रहेको छद्म संलग्नता मुख्य रूपमा जिम्मेवार छ ।
अर्को पक्ष, व्यावसायिक पत्रकारिता सञ्चालनका नाममा अपारदर्शी ढंगले लगानी गर्नेहरूको दोष छ । पत्रकारितामा विदेशी तर अस्पष्ट लगानी कति जायज हो भन्नेबारे छलफल हुनुपर्छ । पत्रकार तथा भनौं सम्पादकहरू लगानीकर्ताबाट कति प्रभावित छन् भन्ने छुट्टै पाटो हो ।

सञ्चारमाध्यम राष्ट्रिय हितका पक्षमा ऐक्यबद्ध हुन नसकेको भन्न खोज्नुभएको हो ? 
सञ्चारमाध्यम राष्ट्रिय हितमा ऐक्यबद्ध हुन नसक्नुको मुख्य कारण विदेशी लगानी नै हो । त्यस्तो लगानीमा सञ्चारमाध्यम सञ्चालन गर्दा राष्ट्रिय हित के हो भन्नेमा ध्यान दिनुपर्छ । विदेशी लगानीकर्ताले त आफ्नै राष्ट्रको हित खोज्छ । नेपालको हितसँग उनीहरूलाई सरोकार पनि हुँदैन ।

के नेपालमा ‘पेड–न्युज’ को समस्या सुरु भएको हो ? 
होइन । समाचारको पृष्ठमा समाचारकै शैलीमा, भाषामा लेखिएको तर यो ठाउँ ओगटेअनुसार विज्ञापनको दरअनुसार पैसा लिने समाचार शैलीका विज्ञापन ‘पेड–न्यूज’ हो ।
‘पेड–न्यूज’को समस्या टड्कारो रूपमा देखिएको भारतमा हो । त्यहाँका ‘टाइम्स अफ इन्डिया’ जस्ता अखबारहरूको नाम चर्चामा छन् । यस्ता समस्या बेला–बेलामा हाम्रा अखबारहरूमा पनि देखिन थालेका छन् । ‘पेड–न्यूज’ छाप्ने काम गलत हो, यसले पाठकलाई दिग्भ्रमित गर्छ ।

सञ्चारमाध्यमलाई ‘शक्ति केन्द्र’ हरूबाट यो या त्यो बहानामा प्रयोग गर्ने काम भइरहेको छ ? 
प्रयोग र प्रभावित गर्ने काम भइरहेको छ । यहाँनेर पत्रकारको आचारसंहिताको विषय उठान गर्नुपर्ने हुन्छ । आचारसंहिता, व्यावसायिक मापदण्डका कुरा पत्रकार, सम्पादकहरूले जानेर पनि कार्यान्वयनमा ल्याउन नसक्ने हुँदै गएका छन् । सञ्चार क्षेत्र व्यापक र विकराल हुँदै गएको छ ।
सरकारले सञ्चारमाध्यमको वर्गीकरणका आधारमा दिने गरेको सुविधाबाट बढी लाभ केन्द्रका व्यावसायिक रूपमा चलेका सञ्चारमाध्यमले लिने गरेका छन्, यसलाई सञ्चारमाध्यमको विकास हुन नसकेको दुर्गम क्षेत्रमा खर्च गर्नुपर्ने होइन र ?
अन्य व्यवसायमा जस्तै सञ्चारमाध्यम, सरकारी र निजी क्षेत्र दुवैमा छन् । रक्षासम्बन्धी उद्योग निजी क्षेत्रमा हुँदैन, गोलीगट्ठा उत्पादन गर्ने काम सरकारी क्षेत्रमा मात्र हुन्छ । सरकारले जिम्मेवारी लिने भनेपछि खानेपानी, टेलिफोन, एक तहसम्मको शिक्षा, आधारभूत स्वास्थ्य, विद्युत् त सरकारबाटै दिनुपर्छ । भोलि वीर अस्पताल भएन भने आर्थिक स्रोत सम्वृद्ध नभएका हजारौं मानिस मर्नेछन् ।
सरकार चाहिएको पनि न्यूनतम आधारभूत सेवा सुविधा जनताले उपभोग गर्न पाउन भनेर हो । यही सन्दर्भमा न्यूनतम सूचना पाउने हक पनि यहीअन्तर्गत पर्छ । सरकारले सञ्चारको क्षेत्रलाई उपेक्षा गरेको छ । यो केही पनि होइन, आफैं कमाउँछन् आफैं खान्छन् भन्ने परम्परागत ढर्राबाट मात्र सरकारले सोचेको देखिन्छ । एक थरीले लोकतान्त्रिक देशहरूमा सरकारी सञ्चारमाध्यम बन्द गर्नुपर्छ भन्छन् । (karobar)

प्रतिक्रिया दिनुहोस् >>


Latest Posts

Featured Video

सम्बन्धित अन्य सामाग्रीहरु >>>

सम्बन्धित अन्य सामाग्रीहरु >>>

सम्बन्धित अन्य सामाग्रीहरु >>>

भोट दिनुहोस् :